Bajky z bajku - zápisky z cyklocest

Křinická cyklostezka

Strhující scenerie skalních útvarů, mezi kterými říčka Křinice divoce zurčí, skrytá údolíčka, kde v meandrech jen tiše šumí, pískovcový most, který je o něco menší, leč stejně impozantní jako Pravčická brána, svezení lodičkami v soutěsce či setkání s tramvají, která se zdejšími kopci a lesy proplétá, nabízí Křinická cyklostezka vedoucí po severní straně Národního parku České Švýcarsko. A možná spatříte i ledňáčka, který v zákrutách řeky hnízdí a stal se symbolem trasy.
Křinice měří od pramene u Krásné Lípy až k soutoku s Labem 44 km, trasa má s několika odbočkami k zajímavým místům 53 kilometrů a počítejte na ni s celým dnem, zejména pokud na start přijedete autem a budete se k němu vlakem vracet. Cesta vede občas i po silnicích, vždy ale s mírným provozem, zčásti pak má i šotolinový povrch, budete tak potřebovat horské či trekové kolo. A raději i mapku, trasa zatím bohužel není značena piktogramy s ledňáčkem, ale jen čísly, a ta by vás mohla občas zmást.
Pozn.: mapu si můžete stáhnout v plném rozlišení (do nového okna, 252 kB)
Začátek trasy je na náměstí v Krásné Lípě, kde lze nechat auto, nebo na nádraží, odkud k náměstí asi půl kilometru sjedete. Vydejte se z něj po silnici na Varnsdorf a současně cyklotrase 3013. Po několika zatáčkách podjedete viadukt a začnete mírně stoupat. Za posledními domy se v pravotočivé zatáčce odděluje doleva lesní cesta kolem rybníka. Ta vás asi po kilometru přivede k pramenům Křinice.

Jsou celkem tři, proto se tomuto místu říká Tři studánky. Jeden je schovaný pod střechou dřevěného turistického přístřešku, další dva najdete opodál mezi stromy pod ozdobnými mřížemi. Až se do sytosti vynadíváte do temných hlubin pramene, stejnou cestou se vrátíte zpět na náměstí.
Tři studánky, místo, kde se nacházejí prameny Křinice    Jeden pramen Křinice vyvěrá pod střechou turistického přístřešku    Další dva prameny Křinice jsou opodál mezi stromy
Odtud se dejte po cyklotrase č. 3013 opačným směrem kolem pivovaru, mezi roubenkami přijedete k rozcestí, kde odbočte doleva na silničku do Kyjova a po prvotním krátkém stoupání pokračujte mírně klesajícími serpentinami až k rozcestí u hostince, kde se odděluje vpravo červeně značená turistická cesta a cyklotrasa 3032 do Kyjovského údolí.

Ještě chvíli pojedete mezi chalupami, pak už se ale cesta zanoří mezi skály, které začnou být stále vyšší, stále divočejší a nepřestanou vás udivovat svými tvary. U rozcestí Pod Praporkem můžete v místě zvaném Skalní řícení vidět, co dokáže síla vody, která si hledá cestu. Lze si odtud také odskočit na zříceninu Kyjovského hrádku.
Křinické náměstí s Křinickým pivovarem v Krásné Lípě    Kyjov u Krásné Lípy, vstupní místo do Kyjovského údolí
Kolem dalších skalních útvarů pokračuje trasa přes rozcestí Turistický most k rozcestí Brtnický most. Kousek před ním se skály náhle rozestoupí a vytvoří údolíčko, v němž Křinice meandruje. Právě tady je největší šance spatřit ledňáčka. Z rozcestí pro změnu po trase č. 3031 už je to pak jen malý kousek k turistickému hraničnímu přechodu Zadní Doubice a vstupu na saské území národního parku. U hraničního odpočívadla opustíte i trasu 3031 vedoucí dál po českém území a přejedete lávku přes Křinici. Trochu zarostlou cestou po chvíli přijedete k rozcestí Ehemalige Böhmische Mühle a na něm se dáte vpravo, takže na nějaký čas opustíte i Křinici. Ta se tu noří do skal a cesta podél ní je možná pouze pěšky.

Ale nebude to nadlouho. Na dalším rozcestí Heidelbachtal odbočíte vlevo, vyšlápnete do vesnice Hinterhermsdorf a stále rovně pojedete až k centru obce, kde odbočíte opět vlevo po modré. Trochu sjedete a hned zase vyjedete krátké prudké stoupání - a jste u parkoviště a hostince, odkud vede cesta k soutěsce Obere Schleuse.
Skalní řícení, ukázka síly, kterou má v sobě říčka hledající si cestu    Zadní Doubice, rozcestí s turistickým hraničním přechodem do Saska    Turistická cesta Wettinweg z Hinterhermsdorfu k soutěsce Obere Schleuse
Od parkoviště se vydejte alejí po modré směrem k rozcestí Kreuzung Blauer Strich. Cesta pro kola se po chvíli odděluje vlevo; když odbočku minete, dojedete na místo také, jen se připravte na trochu krosu, kdy budete muset v klesání prokličkovat mezi balvany a zdolat několik skalních schodů.

Štěrková cesta a zelená značka vás přivede ještě níž k rozcestí Wettinplatz. Odtud rovně vede k soutěsce pěší cesta. I když je široká, není značená jako cyklotrasa, proto se po ní jet na kole nesmí. Zároveň ho tu ale není kam bezpečně odložit, vezměte ho proto s sebou. Není to naštěstí daleko, jen pár stovek metrů. Zhruba po třech serpentinách se štěrk změní na dlažbu, tady u zábradlí lze kola zamknout a zbývá sejít už jen pár schodů mezi skály. Hned za rohem vás pak čeká fascinující scenérie soutěsky široké jen pár metrů a sevřené vysokými skalami, kde se na hladině pohupují lodičky, na kterých si můžete projet zhruba kilometrový úsek řeky ke Schlegelhütte.

Lodičky jsou v provozu od Velikonoc do konce října, první vyplouvá v 9.30 a poslední v 16 hodin. Součástí přístaviště je i kiosek, kde si lze při čekání na lodičku dát třeba polévku nebo čaj na zahřátí. Takhle hluboko ve skalách je i v parném létě poměrně chladno.
Lužní louka u turistického přechozu do Zadních Jetřichovic    V místech, kde teče Křinice pomalu, lze pod klidnou hladinou sledovat rybky    Niedere Schleuse, technická památka z dob, kdy se po Křinici plavilo dřevo
Z rozcestí Wettinplatz, kam se stejnou cestou vrátíte, pak zase už na kole spolu s červenou značkou sjedete mezi skalami až k rozcestí u rozlehlé lužní louky. Doleva se jede k hraničnímu přechodu Zadní Jetřichovice, vy pokračujte vpravo. Křinice tu chvílemi poskakuje po kamenech, chvílemi tvoří klidné meandry, kde můžete pozorovat rybky a další živočichy.

Minete studánku a nedaleko za ní je zajímavá technická památka zvaná Niedere Schleuse. Dřevěná budova nad několika kamennými šlajsnami připomíná, že se tu kdysi plavilo dřevo. Zhruba po třech dalších kilometrech cesta vyústí na silnici, která vede podél Křinice až k Labi. Projedete obcí Neumannmühle, kde se také lze občerstvit, a zhruba dva kilometry za ní, v širokém levotočivém oblouku silnice kolem údolí, je rozcestí, odkud vede červená a žlutá značka přes říčku a kolem osamocené usedlosti míři k zalesněnému kopci. Na jeho vrcholu, zhruba po 1,5 kilometru stoupání, čeká saský ekvivalent Pravčické brány.
V porovnání s Pravčickou bránou je Kuhstall nižší, zato o mnoho mohutnější    Na rozdíl od Pravčické tu také lze skalní rozsedlinou vystoupat na vrchol    Výhled z vrcholové plošiny Himmelsleiter neboli Hlavou v oblacích
Kuhstall čili Kravín je po Pravčické bráně druhý největší pískovcový oblouk v Česko-saském Švýcarsku. Je o něco nižší, zato o dost mohutnější. Však se tu také kdysi vesničané i s dobytkem schovávali před nebezpečím - odtud jeho název. A také se tu na rozdíl od Pravčické dá vylézt na horní plošinu!

Stačí projít skrz skálu a vlevo za rohem stoupají nahoru strmé kovové schody vedoucí tak uzoučkou skalní rozsedlinou, že zdola není vidět na horní konec. Vyhlídka má romantický název Himmelsleiter, což lze volně přeložit jako Hlavou v oblacích. A přesně tak si budete připadat.
Lichtenhainer Wasserfall, romantický vodopád pod obcí Lichtenhain    K vodopádu jezdí z Bad Schandau výletní tramvaj Kirnitzschtalbahn
U skály stojí výletní hostinec, kde se můžete opět občerstvit. Anebo to můžete nechat, až sjedete stejnou cestou zpět k silnici a dojedete po ní necelé dva kilometry k zákoutí, kde si lze dát kávu či pozdní oběd v bistru u romantického Lichtenhainerského vodopádu.

Zároveň odtud můžete vyhlížet žlutou tramvaj Kirnitzschtalbahn, která sem zajíždí z Bad Schandau. Koleje vedou přímo po silnici a spolu s řekou vás kolem několika mlýnů či výhybny tramvají uprostřed trasy dovedou po osmi kilometrech až k nástupní stanici, odkud je to už jen pár šlápnutí na náměstí lázeňského městečka Bad Schandau. Na rynku můžete obdivovat kostel St. Johanniskirche vystavěný z černého kamene, dát si zmrzlinu a rozmyslet si, co dál. Lze po mostě či přívozem přejet na druhý břeh Labe k nádraží a odtud pokračovat vlakem nebo dál na kole do Děčína, buď po Labské stezce, nebo z Hřenska přes Belveder a další skalní vyhlídky na labský kaňon. Pokud jste se na začátek do Krásné Lípy vypravili autem, lze se tam vrátit vlakem oběma směry, přes Děčín i přes Dolní Poustevnu. Anebo se také lze ubytovat v kempu Ostrau a další den se vydat zase jinou cestou skrz národní park, třeba přes Hřensko a Jetřichovice.