Bajky z bajku - zápisky z cyklocest

Nejhezčí vyhlídky na kaňon Labe

Cesta po Labské cyklostezce mezi Děčínem a Hřenskem pod hradbou 300 metrů vysokých skalních stěn je impozantní sama o sobě, ale skvělý zážitek je i vydupat nahoru a ze skalních vyhlídek si skvostný labský kaňon prohlédnout shora. Úplně nejlepší ovšem je dopřát si na výletě podél vody tam a horem zpět obojí.
Okruh je dlouhý 42 kilometrů a stačí na něj i trekové kolo. Celá první část je po asfaltové cyklostezce, nahoře na skalách jsou na výběr dvě varianty - buď zcela po okreskách, nebo zčásti i lesními cestami. V tom případě nejspíš na několika málo místech budete kolo raději vést, ale nepůjde o nic hrozného.
Pozn.: mapu si můžete stáhnout v plném rozlišení (do nového okna, 299 kB)
Začátek cyklovýletu je u děčínského Tyršovu mostu na levé straně Labe, tedy na té samé, kde je hlavní vlakové nádraží, pokud do města přijedete vlakem od Prahy, Rumburku i Liberce. Dojet k mostu odtud není problém, jeho mohutný oblouk je vidět už z nástupiště.

Od mostu vede Labská stezka č. 2 dál po levém břehu. Pokud panuje sucho, můžete hned těsně za mostem vidět u břehu tzv. hladový kámen, který řeka odkryje, jen když výrazně klesne hladina. O kilometr dál podjedete železniční most a stále rovně míříte na Dolní Žleb.
Děčínský zámek na pravém břehu Labe saského rodu rytířů z Bünau a od roku 1628 Thun-Hohensteinů    Přívoz mezi železniční stanicí Schöna a obcí Hřensko    Výhled na Hřensko ze skály u silnice stoupající k obci Janov
Vpravo na druhém břehu řeky můžete sledovat hradbu skal, po níž se budete vracet. V Dolním Žlebu najdete občerstvení a lanový přívoz, přes řeku se ale svezte až o pár kilometrů dál lodičkou spojující železniční stanici Schöna s obcí Hřensko. V něm se dejte mezi skalami do centra podél říčky Kamenice a zhruba po kilometru odbočte vpravo do kopce na Janov.
Claryho kaple, secesní hrobka někdejšího hraběte Claryho u silnice do Janova    Hiebelova kaplička vytesaná v 18. století do skály u silnice z Hřenska do Janova
Čekají vás tři kilometry náročného prudkého stoupání, ale můžete si je zmírnit několika zastávkami. Hned v první serpentině najdete odpočívadlo s parádní vyhlídkou na Hřensko. O kus dál stojí vpravo pod silnicí krásná Claryho kaple a na skále po levé straně zase spatříte Hiebelovu kapličku s obrázky svatých.

Na konci výšlapu si v obci Janov dopřejte adrenalinový výstup na Janovskou rozhlednu. Štíhlá kovová věž se i v mírném větru lehce pohupuje, a protože je navíc vidět skrz rošty dolů, možná vám nebude úplně příjemně. Ale odměnou je strhující výhled na celé České i Saské Švýcarsko. Z hlavní janovské křižovatky po silničce sjeďte a vzápětí vyjeďte do Arnoltic a tam kousek za návsí s kostelem a podivuhodnou vyřezávanou zvířecí lavičkou před ním odbočte vpravo na Labskou stráň. Zhruba po 3,5 kilometru přijedete k první z labských vyhlídek – proslulému Belvederu.

Je to prostorná plošina, kterou tvoří do pískovce vytesané hlediště a jeviště. Někdejší majitelé panství Clary-Aldringenové zde kdysi pořádali koncerty a divadelní představení. Je odtud úchvatný výhled dolů na řeku i na Dolní Žleb. Hned vedle je i restaurace a můžete se tu vydat i do jeskyní ve skále.
Rozhledna v Janově vznikla v roce 2013 v nadmořské výšce 320 metrů    Konstrukce rozhledny je tvořená kovovými rošty, je vidět skrz nahoru i dolů    Na vyhlídkovou plošinu ve výšce 30 metrů vede celkem 162 schodů
Dál pokračujte podle toho, jak se cítíte – lehčí variantou je návrat do Arnoltic a asfaltová okreska přes obce Bynovec a Kámen do Ludvíkovic, odkud se vydáte na Stoličnou horu neboli Kvádrberk, z níž je skvostný výhled na Děčín.

Ale můžete jet i lesní cestou přímo po hraně labského kaňonu, když se od Belvederu dáte po červené přes louku. Připravte se, že to nebude úplně snadné, občas narazíte na výmoly nebo krátké, ale prudké sjezdy a výjezdy a párkrát možná budete muset kolo i tlačit. Ale užijete si dvě vyhlídky navíc.
Vyřezávaná lavička se zvířecími motivy u kostela na návsi v Arnolticích    Skalní plošina Belveder, na níž je do pískovce vytesané hlediště a jeviště
Za loukou a několika chalupami, podél jejichž zahrad pojedete, se vnoříte do lesa a po několika kilometrech narazíte nejprve na odbočku doprava k Růžové vyhlídce. K vyhlídce Spálenisko, odkud je vidět na nákladní přístav Loubí u Děčína, pak dojedete přímo. Hned z vyhlídky vede dál lesem prudký sjezd přes kořeny, dávejte si tu pozor. Zanedlouho se pak ocitnete u malého hřbitova, kde se dejte po asfaltce vlevo a vyjedete také v Ludvíkovicích. V obou variantách trasy projeďte Ludvíkovice až ke křižovatce s hlavní silnicí klesající do Děčína. Sjeďte po ní asi 500 metrů, u zastávky autobusu zabočte vpravo a pak hned zase po červené vlevo.

Červená značka vás po klikatící se lesní cestě přivede nejprve k zajímavé kamenné vyhlídce Labská stráž a zanedlouho po ní už vás ohromí Císařská vyhlídka s obeliskem na Stoličné hoře, odkud uvidíte jako na dlani celý Děčín.
Z vyhlídky Spálenisko je vidět na nákladní přístav v děčínské čtvrti Loubí    Lesní cesta z vyhlídka Spálenisko ke hřbitovu v Ludvíkovicích    Kamenná vyhlídka Labská stráž na severní straně Stoličné hory zvané též Kvádrberk
Zpátky do centra Děčíně sjedete, příp. sejdete, pokud si na jízdu netroufnete, ještě kousek po červené několika prudce zatáčejícími serpentinami. Pokud pojedete, dejte pozor v některých zatáčkách na schod. Z parku pod Stoličnou horou pak Lužickou ulicí sjeďte pořád rovně až ke kolejím, u nich se dejte doleva, po chvilce zabočte přes přejezd vpravo a mezi domy projedete k Labi a budete už jen malý kousek od Tyršova mostu, kde jste začínali.